Skip to content

Ιστόλογος

Αρχή Αρχείο Ενέργεια, Μεταφορές Υποδομές μεταφορών Χανίων, κάθε πέρσι και καλύτερα;
Υποδομές μεταφορών Χανίων, κάθε πέρσι και καλύτερα;

 

Άρθρο του Γιώργου Αγοραστάκη, στις τοπικές εφημερίδες των Χανίων, 12.6.2007

 

Στο σχέδιο του Eιδικού Χωροταξικού για τον Τουρισμό, που έχει στη δημοσιότητα από το ΥΠΕΧΩΔΕ, έχει συμπεριληφθεί ένα παράλληλο σχέδιο ενίσχυσης των υποδομών μεταφορών της χώρας (αεροδρόμια, λιμάνια, οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο). Το σχέδιο ιεραρχεί και χωροθετεί αυτές τις υποδομές και προκρίνει μέτρα αναβάθμισής τους, τα οποία στην συνέχεια προβλέπει ότι θα υποστηρίξει από το Δ’ ΚΠΣ, με στόχο -όπως αναφέρει-τη διεύρυνση των τουριστικών προορισμών και την καλύτερη εξυπηρέτηση των υφιστάμενων.

Τι προβλέπει όμως για τις υποδομές μεταφορών του Νομού Χανίων;
 

Το λιμάνι της Σούδας

ΛΙΜΑΝΙ ΣΟΥΔΑΣΤο σχέδιο κατηγοριοποιεί τα κύρια λιμάνια της χώρας ως προς τη σημασία και την εμβέλειά τους και προβλέπει τα αντίστοιχα μέτρα αναβάθμισής τους.

 

Το Λιμάνι της Σούδας από τη κατηγορία του λιμένα «εθνικής εμβέλειας»[1] -όπως έχει χαρακτηριστεί με νόμο στο παρελθόν - στο χωροταξικό υποβαθμίζεται στην κατηγορία «περιφερειακής εμβέλειας». Κατατάσσεται στην ίδια κατηγορία με τα λιμάνια Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Νάξου, Κω, Μυτιλήνης και Χίου. «Εθνικής εμβέλειας» ορίζονται τα λιμάνια Πειραιά, Ηρακλείου, Ρόδου, Θεσσαλονίκης και Λαυρίου και «διεθνούς» της Πάτρας και Ηγουμενίτσας.

 

Ενώ στο σχέδιο χωροταξικού και σ’ ότι αφορά τις μεταφορές δίνεται έμφαση -όπως αναφέρεται- και στις συνδυασμένες μεταφορές σύμφωνα με τις Κοινοτικές προτεραιότητες, στην πράξη παραγνωρίζεται μεταξύ των άλλων ακόμα και η ταξινόμηση της Κοινότητας  για τους λιμένες και τις συνδυασμένες και διατροπικές μεταφορές. Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ταξινόμηση για τους θαλάσσιους λιμένες[2] και τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφοράς, το λιμάνι της Σούδας κατατάσσετε στα λιμάνια διεθνούς σημασίας (Κατηγορία Α)[3], μαζί με άλλα 21 λιμάνια της χώρας[4]

 

Το αεροδρόμιο Χανίων

Κατ’ αντίστοιχο τρόπο, με το λιμάνι της Σούδας, υποβαθμίζεται και το Αεροδρόμιο Χανίων από την κατηγορία του ως «διεθνούς αεροδρομίου» σε «κόμβο ευρύτερης περιοχής» και τίθεται στο ίδιο επίπεδο με τα αεροδρόμια Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Ακτίου, Καλαμάτας, Σητείας, Σάμου, Μυτιλήνης, Ν. Αγχιάλου και Κω, για τα οποία δεν προβλέπεται τίποτα για την αναβάθμισή τους. Αντίθετα προβλέπεται η  «αναβάθμιση, συμπλήρωση και βελτίωση όλων των αναγκαίων υποδομών των διεθνών αεροδρομίων (αεροδρόμια διεθνών συγκοινωνιών) Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου και Κέρκυρας ώστε να λειτουργούν ως διεθνείς πύλες εισόδου με στόχο την υποδοχή της τουριστικής κίνησης αλλοδαπών και τη διοχέτευσή της προς τους λοιπούς τουριστικούς προορισμούς».

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ταξινόμηση των αεροδρομίων στα διευρωπαϊκά δίκτυα βάσει της ετήσιας κίνησης επιβατών τους, το αεροδρόμιο της Σούδας κατατάσσεται στην κατηγορία των «αεροδρομίων κοινοτικών αποκρίσεων»[5]. Η κίνηση επιβατών το 2006 στο αεροδρόμιο Χανίων ήταν: Αεροσκάφη εσωτερικού αφίξεις/αναχωρήσεις 279/279. Αεροσκάφη εξωτερικού αφίξεις/αναχωρήσεις 444/444. Επιβάτες εσωτερικού αφίξεις/αναχωρήσεις 180.195/189.498. Επιβάτες εξωτερικού αφίξεις/αναχωρήσεις 660.373/660.583. Με την ταξινόμηση του Χωροταξικού το αεροδρόμιο Χανίων κατατάσσεται στην ίδια κατηγορία με αεροδρόμια εσωτερικού με πολύ μικρή κίνηση.

 

Εθνικό οδικό δίκτυο

Στο οδικό δίκτυο η προτεραιότητα δίνεται στην ολοκλήρωση της Εγνατίας και του ΠΑΘΕ και στην ταχύτερη κατασκευή της Ιονίου οδού και των αυτοκινητοδρόμων της Πελοποννήσου. Για την Κρήτη και το ΒΟΑΚ δεν γίνεται καμία αναφορά.

 

Η σημασία των χαρακτηρισμών

 

Η ταξινόμηση και οι χαρακτηρισμοί των υποδομών του νομοσχεδίου «Σουφλιά» είναι παντελώς αυθαίρετοι. Δεν βασίζονται ούτε στην σημερινή πραγματικότητα, ούτε φυσικά σε καμιά προηγούμενη Ελληνική ή διεθνή ταξινόμηση νόμου. Είναι φανερό ότι επιδιώκεται να περιοριστεί ο ρόλος του λιμανιού της Σούδας και του Αεροδρομίου και να προκριθεί ο ρόλος των υποδομών άλλων περιοχών. Πράγμα για το οποίο δεν μπορεί κανείς να μείνει αδιάφορος.

 

Αυτοί οι χαρακτηρισμοί δεν είναι ανώδυνοι, έχουν συνέπειες, αφού στη βάση τους στην συνέχεια ακολουθούν οι ανάλογες χρηματοδοτήσεις και τα έργα. Ο νομός Χανίων έχει πικρή πείρα από τέτοια κόλπα στο Χωροταξικό Κρήτης το 2003. Π.χ. αφού έντεχνα αφαίρεσαν (αποχαρακτήρισαν) από το χωροταξικό Κρήτης τα τμήματα του Νότιου Οδικού Άξονα (ΝΟΑΚ) στη Δυτική Κρήτη, δεν χρηματοδότησαν στην συνέχεια τίποτα γι’ αυτά τα τμήματα, σε αντίθεση με τα τμήματα του ΝΟΑΚ στην Ανατολική Κρήτη. Τα ίδια  φαίνεται προετοιμάζονται να γίνουν και για τις υποδομές μεταφορών του Νομού στα Τομεακά προγράμματα του Δ’ ΚΠΣ.

Το ερώτημα είναι γιατί συμβαίνουν όλα αυτά;

 

Τι κάνει νιάου νιάου στα κεραμίδια

 

Εμείς μπορεί να ισχυριζόμαστε ότι διαθέτομε το μεγαλύτερο φυσικό λιμάνι της Μεσογείου και ότι με την τουριστική ανάπτυξη του θα δοθεί μια ισχυρή στήριξη και διέξοδος στην τουριστική οικονομία μας, αλλά η επίσημη κυβερνητική πολιτική φαίνεται δεν το αναγνωρίζει, αντίθετα βλέπει άλλο προορισμό και άλλο σκοπό για το λιμάνι της Σούδας.

 

Η κακοδαιμονία στην ανάπτυξη αυτού του τόπου ονομάζεται «αμερικάνικες βάσεις». Η εγκατάστασή τους στο κόλπο της Σούδας και το Ακρωτήρι δεν αφήνει κανένα περιθώριο στην αξιοποίηση του στρατηγικού πλεονεκτήματος της περιοχής μας που είναι το λιμάνι της Σούδας. Η υστέρηση στις εγκαταστάσεις του, οι διάφοροι περιορισμοί και απαγορεύσεις στη διέλευση και παραμονή των σκαφών, στις ώρες προσέγγισης και αναχώρησης στο λιμάνι, το κάνουν απροσπέλαστο σε κάθε είδους κρουαζιερόπλοια, τουριστικά σκάφη και σκάφη αναψυχής. Για μια άλλη φορά ακόμη σήμερα μπαίνουν μπροστά οι χαρακτηρισμοί και τα εμπόδια στην ανάπτυξη του λιμανιού και συνακόλουθα στην ανάπτυξη του νομού.

  

Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται

 

Τα προγράμματα του Δ΄ΚΠΣ έχουν υποβληθεί στην Κοινότητα για έγκριση και προδιαγράφουν σε γενικές γραμμές τις χρηματοδοτήσεις και τα μεγάλα έργα που θα υποστηρίξουν.

 

To Τομεακό Πρόγραμμα «Προσπελασιμότητας» που θα διαχειριστεί το ΥΠΕΧΩΔΕ και θα χρηματοδοτήσει όλες τις υποδομές μεταφορών της χώρας δεν προβλέπει να γίνει τίποτα για το λιμάνι της Σούδας. Αλλά και το επενδυτικό πρόγραμμα για τα λιμάνια του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας επίσης δεν προβλέπει τίποτα για το λιμάνι της Σούδας. Αντίθετα προωθούνται πολύ συγκεκριμένα τα επενδυτικά σχέδια σε άλλα λιμάνια της χώρας. 

 

 «Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, -όπως έχει ανακοινώσει[6]- προωθεί ένα συνολικό σχεδιασμό της εθνικής λιμενικής πολιτικής για ανάπτυξη των λιμένων με σύγχρονες υποδομές και ανωδομές, ώστε να τους καταστήσουν ικανούς να ανταποκριθούν στις ανάγκες και δυνατότητες της ναυτιλίας. Στα πλαίσια αυτά έχει καταρτισθεί ένα επενδυτικό πρόγραμμα, το οποίο αφορά σημαντικά έργα υποδομής και ανωδομής στους δώδεκα μεγαλύτερους λιμένες της Χώρας». Σ’ αυτούς τους λιμένες δεν περιλαμβάνεται το λιμάνι της Σούδας. Οι δώδεκα σημαντικότεροι λιμένες της Χώρας κατά το ΥΕΝ, είναι: Πειραιάς  Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πάτρας και Ραφήνας.

 

Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΥΕΝ υποστηρίζεται από το «Πρωτόκολλο για τη χρηματοδότηση των θαλάσσιων λιμένων στην Ελλάδα» που υπογράφηκε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για τη περίοδο μέχρι το 2015. Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος προβλέπεται η ανάπτυξη μαρίνων για μεγάλα γιοτ και σκαφών αναψυχής στα 12 λιμάνια.

 

Πρόσφατα, ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μ. Κεφαλογιάννης εισήγαγε στη Βουλή σε άσχετο με τη ναυτιλία νομοσχέδιο[7], εμβόλιμη διάταξη με την οποία παραχωρείται στον Οργανισμό Λιμένα Ηρακλείου η παράκτια και θαλάσσια περιοχή του κόλπου Δερματά μπροστά από την πόλη του Ηρακλείου, για τη δημιουργία νέου τουριστικού λιμένα και μάλιστα προανήγγειλε την άμεση  χρηματοδότηση του έργου με 50 εκ. ΕΥΡΩ από το χρηματοδοτικό πρωτόκολλο με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων[8]

 

Είναι προφανές, ο στόχος είναι κοινός μεταξύ Σουφλιά και Κεφαλογιάννη. Να αποκλειστεί ο τουριστικός χαρακτήρας από το λιμάνι της Σούδας, το λιμάνι του Ηρακλείου να γίνει το μοναδικό τουριστικό λιμάνι για κρουαζιερόπλοια και σκάφη αναψυχής στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Εμείς θα περιμένομε τα αεροπλανοφόρα για να αναπτυχθούμε τουριστικά!!!

Κάποιοι στα Χανιά κάνουν ότι δε βλέπουν τι γίνεται.

 

Γιώργος Αγοραστάκης

Νομαρχιακός Σύμβουλος

Μέλος Δ.Σ. ΕΝΑΕ


[1] ΚΥΑ αριθ. 3514.96/02/1992 - ΦΕΚ Β΄ 440/07-07-1992

[2] Απόφαση αριθ. 1346/2001/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 22ας Μαΐου 2001

[3] Λιμένες με συνολικό ετήσιο όγκο διακίνησης τουλάχιστον 1,5 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων ή 200.000 επιβάτες και (εκτός αν αυτό είναι αδύνατο) είναι συνδεδεμένοι με χερσαία στοιχεία του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.

[4] Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηρακλείου, Ηγουμενίτσας, Καβάλας, Κέρκυρας, Κυλλήνης, Λαυρίου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Νάξου, Πάτρας, Πάρου, Ραφήνας, Ρόδου, Σκιάθου, Τήνου, Χαλκίδας και Χίου

[5] Απόφαση αριθ. 1692/96/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Ιουλίου 1996, περί των κοινοτικών προσανατολισμών για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών. Στην κατηγορία Α- Αεροδρόμια Διεθνών ανταποκρίσεων (5 εκ. επιβάτες και πάνω)  κατατάσσεται το Αεροδρόμιο των Αθηνών. Στην κατηγορία C- Αεροδρόμια Κοινοτικών ανταποκρίσεων (1εκ.- 5 εκ. επιβάτες) κατατάσσονται 6 αεροδρόμια Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Ρόδος, Χανιά, Κέρκυρα, Κως και στην κατηγορία D Αεροδρόμια Περιφερειακών ανταποκρίσεων (250 χιλ.-1 εκ. επιβάτες) τα υπόλοιπα 31 αεροδρόμια της χώρας

[6] ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ, ΕΘΝΙΚΗ ΛΙΜΕΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ, 2006

[7] Νόμος  3517/ 21 Δεκεμβρίου 2006

[8] Τοποθέτηση Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Κεφαλογιάννη - ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2006 «…Όμως, δίδεται η δυνατότητα μέσα στο πλαίσιο της πολιτικής του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για τη δημιουργία ενός δικτύου από μαρίνες για μεγάλα γιοτ, που θα ξεκινούν από το Ηράκλειο της Κρήτης και θα καταλήγουν στο λιμένα της Κερκύρας και ενδεχομένως να δοθεί η δυνατότητα, εάν προλάβουμε τα χρονικά περιθώρια, να δημοπρατηθούν και άλλες δύο μαρίνες στον Οργανισμό Λιμένα Πειραιώς, που αφορούν τον κόλπο της Δραπετσώνας, έργα τα οποία θα προσεγγίζουν τα 200.000.000 ευρώ και μπορούν να χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων κατά 50%, με τους προνομιακούς όρους που σας είπα. Και είναι και ο μοναδικός τρόπος πια να γίνουν μαρίνες, γιατί όπως γνωρίζουν οι αγαπητοί συνάδελφοι, στο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, δεν είναι από τις επιλέξιμες δαπάνες τα έργα για κατασκευή μαρίνων, όπως ήταν στο Β΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Άρα είτε με ίδιους πόρους -Νομαρχιακής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εθνικής οικονομίας, Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης- είτε με σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα, μπορούν αυτές οι επενδύσεις να προχωρήσουν.
Εμείς πιστεύουμε ότι υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον, θα δημιουργήσει τεράστια προστιθέμενη αξία στις οικονομίες. Για να φανταστείτε, για τη μαρίνα της Κέρκυρας, την οποία προγραμματίζουμε και η οποία θα προσεγγίσει τα 50.000.000 ευρώ και για τη μαρίνα του Ηρακλείου στον κόλπο του Δερματά, που και αυτή θα προσεγγίσει τα 50.000.000 ευρώ, για τετρακόσια σκάφη μικρότερα ή για ογδόντα μεγάλα γιοτ το κάθε ένα από αυτά τα μεγάλα γιοτ μπορεί να αφήσει στην τοπική οικονομία μερικά εκατομμύρια ευρώ…»

 

 

Γιώργος ΑΓΟΡΑΣΤΑΚΗΣ

 

SOCIAL MEDIA

Επισκευθείτε τη σελίδα μου στο FacebookΑκολουθείστε τη σελίδα μου στο TwitterΕπισκευθείτε τη σελίδα μου στο Google Plus

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΡΙΟ

Συνδέεστε μαζί μας

TWEETS ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

www.mikis-crete.gr